www.SaeidZibakalam.ir
بسم الله الرحمن الرحیم

حضرت حق پس از تذکر بدین واقعیت که همین سخن را پیشینیان هم گفته‌اند، اضافه میفرمایند که “قلوب ایشان مشابه هم شده است.” آیا این امر دلالت ندارد که حضرت حق بواقع در اینجا همسانی و تشابه سخن آنها را تعلیل می‌فرمایند؟ به عبارت دیگر، آیا مراد حضرت حق این نیست که: قول آنها مشابه است بدان رو یا بدان علّت که قلوب‌شان مشابه است؟




بقره: ۱۱۸ “و قال الذین لایَعلَمونَ لَو لایُکَلِّمُنَا اللهُ أو تَأتِینَا ءَایَهٌ کذلک قال الذین مِن قَبلِهِم مِثلَ قَولِهِم تَشَابَهَت قُلُوبُهُم قد بَیَّنَّا الأیاتِ لِقَومٍ یوقِنون”.
“و آنان که علمی نداشتند گفتند چرا حضرت حق با ما سخن نمی‌گوید و یا ما را آیتی نمی‌آورد؛ آنهایی که پیش از ایشان در این دنیا بودند به همین سان سخن گفتند؛ قلوب ایشان مشابه هم شده است؛ بدرستی که آیات را برای قومی یقین‌کننده تبیین کردیم.”
حضرت حق پس از تذکر بدین واقعیت که همین سخن را پیشینیان هم گفته‌اند، اضافه میفرمایند که “قلوب ایشان مشابه هم شده است.” آیا این امر دلالت ندارد که حضرت حق بواقع در اینجا همسانی و تشابه سخن آنها را تعلیل می‌فرمایند؟ به عبارت دیگر، آیا مراد حضرت حق این نیست که: قول آنها مشابه است بدان رو یا بدان علّت که قلوب‌شان مشابه است؟

 

یک نظر »

  • مصطفی موحدی

    # 26 ژوئن 2010 - 3:21 ب.ظ

    سلام
    در تمامی تاملات سرخ شما جای خالی آیه ۴۶ سوره حج احساس میشه.
    أَفَلَمْ یَسِیرُوا فِی الْأَرْضِ فَتَکُونَ لَهُمْ قُلُوبٌ یَعْقِلُونَ بِهَا أَوْ آذَانٌ یَسْمَعُونَ بِهَا فَإِنَّهَا لَا تَعْمَى الْأَبْصَارُ وَلَکِن تَعْمَى الْقُلُوبُ الَّتِی فِی الصُّدُورِ ﴿۴۶﴾
    یا در زمین گردش نکرده‏اند تا قلب هایی داشته باشند که با آن تعقل کنند یا گوشهایى که با آن بشنوند در حقیقت چشمها کور نیست لیکن قلب هایی که در سینه‏هاست کور است

ارسال نظر